Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” została założona w grudniu 1998 r. przez Irenę Koźmińską, która pełni w niej funkcję prezesa. Celem Fundacji jest wspieranie zdrowia emocjonalnego – psychicznego, umysłowego oraz moralnego – dzieci i młodzieży poprzez działania oświatowe, edukacyjne, organizacyjne, promocyjne i lobbingowe.
KRYTERIA WYBORU KSIĄŻEK DO GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
opracowane przez Fundację „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”,
inicjatora kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”
Czy ważne jest, co czytamy dzieciom? Tak gdyż przy pomocy książek „wyposażamy” ich umysły i serca – wpływamy na
ich język i wiedzę, postrzeganie świata, rozwój zainteresowań, postawy i
system wartości. Od nas - rodziców i nauczycieli - zależy, czy znajdą
się tam śmieci, czy stworzymy piękne, bogate, harmonijne i ponadczasowe
„wnętrze”. Pomocne może się okazać pytanie, czy książka spełnia kryteria
wyboru dobrych książek do czytania dzieciom.
Kryteria, jakimi kieruje się Fundacja przy polecaniu książek do głośnego czytania dzieciom, służą z jednej strony podnoszeniu ogólnego poziomu kultury i wiedzy, z drugiej zaś ochronie i wspieraniu zdrowia emocjonalnego dziecka*.
Proponujemy, by do głośnego czytania dzieciom wybierać książki:
Kryteria, jakimi kieruje się Fundacja przy polecaniu książek do głośnego czytania dzieciom, służą z jednej strony podnoszeniu ogólnego poziomu kultury i wiedzy, z drugiej zaś ochronie i wspieraniu zdrowia emocjonalnego dziecka*.
Proponujemy, by do głośnego czytania dzieciom wybierać książki:
- skierowane do dziecka i ciekawe dla niego
- sensowne - o czymś istotnym dla dziecka, objaśniające mu świat, rozwijająca ważną cechę bądź umiejętność np. empatię, takt, poczucie humoru
- napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną
- dostosowane do wieku i wrażliwości dziecka, nie wzbudzające lęków i niepokoju
- uczące myślenia oraz radzenia sobie z trudnymi uczuciami i sytuacjami
- przynoszące wiedzę i/lub rozrywkę na wysokim poziomie
- niosące pozytywny przekaz moralny, promujące wzorce właściwych postaw i zachowań, niosące przesłanie szacunku wobec dziecka, innych ludzi, zwierząt, przyrody, kraju, dobrych tradycji, uznanych norm społecznych, sprawiedliwego prawa
- rozwijające wrażliwość estetyczną
- kształtujące postawę optymizmu i wiary w siebie oraz pozytywne nastawienie do świata
- unikające stereotypów związanych z płcią, rasą, narodowością, kulturą etc., nawet jeśli podane są w „niewinnej” lub humorystycznej formie
- unikające antywzorców np. przykładów, że zachowania naganne wiodą do sukcesu.
Dzieci potrzebują jasnego przekazu moralnego, co jest dobre, a co złe. Jeśli lektura pozostawia tu wątpliwości, zawsze warto z nimi rozmawiać o właściwych postawach i wyborach - takich, które nie ranią innych i służą dobru ogólnemu.
Przede wszystkim zwróćmy uwagę, czy
książka dostosowana jest do wieku, stopnia dojrzałości emocjonalnej i
wrażliwości dziecka. Nie wzbudzajmy w dzieciach strachu i napięć.
Rozrywka nie jest warta trwających czasem latami lęków i fobii.
Jednocześnie jednak pamiętajmy, że gdy czytamy dziecku i odpowiadamy na
jego pytania, może zrozumieć ono teksty „dojrzalsze”, przeznaczone dla dzieci starszych nawet o dwa, trzy lata.
I jeszcze jedno – tak jak sprawdzamy smak i temperaturę potraw, które serwujemy dzieciom, zapoznawajmy się z książką przed przeczytaniem jej dziecku. Rekomendacje Fundacji mogą czasem odbiegać od Państwa gustu, czy wyobrażenia o tym, co jest dla Państwa dziecka właściwe. Czujmy się osobiście odpowiedzialni za to, co czytamy naszym dzieciom.
I jeszcze jedno – tak jak sprawdzamy smak i temperaturę potraw, które serwujemy dzieciom, zapoznawajmy się z książką przed przeczytaniem jej dziecku. Rekomendacje Fundacji mogą czasem odbiegać od Państwa gustu, czy wyobrażenia o tym, co jest dla Państwa dziecka właściwe. Czujmy się osobiście odpowiedzialni za to, co czytamy naszym dzieciom.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz